Compromís públic: una guia pràctica


Les institucions científiques i els seus equips són cada vegada més conscients de la necessitat de comunicar els resultats de les seves investigacions a la societat. Aquesta guia proporciona consells pràctics i útils per comunicar amb èxit els resultats de recerques i projectes científics que inclouen, molt sovint, conceptes sensibles i complicats d’entendre per a públics no especialitzats.




La guia proposa cinc passes a l’hora de plantejar qualsevol exercici o projecte de comunicació científica:



1. Abast


Analitzar com es parla del tema de la vostra recerca des de l’opinió pública.

S’utilitza bé la informació? Circulen idees errònies? Quin context hi falta? Quines són les principals hipòtesis subjacents?
 

2. Involucrar les persones
 

Esbrinar la importància de la vostra recerca per als diferents individus i grups i com involucrar-los.

Quins individus i grups estan més interessats, preocupats o involucrats en aquest assumpte? Qui no hi és però hi hauria de ser? Qui ha de dirigir el debat públic? Qui ha de formar part de l'equip del projecte? A qui heu de convidar a les proves d'usuari?

Qui us pot ajudar a compartir les vostres troballes?
 

3. Planificació


Proposar continguts i formats rellevants per a les persones interessades.

Quin és el millor format per comunicar la vostra recerca?: web, gràfics, vídeos, esdeveniments, publicacions? Quin és el contingut i el context clau que cal incloure? Quin idioma i estil?
 

4. Test d’usuari


Desenvolupar els materials junts. 

Com es pot executar la prova d'usuari? Qui hi ha d'estar involucrat? Quins resultats de la vostra recerca heu de testejar? Quines preguntes podeu formular?
 

5. Difusió


Continueu involucrant a les persones i feu servir el feedback

Qui ha de tenir coneixement dels resultats de la vostra recerca? Qui en parlarà i els difondrà? Com els podeu compartir – amb els mitjans de comunicació, amb els professionals, amb el públic?
 































 






 

Aquesta guia ha estat elaborada per Sense about Science a petició del  National Institute for Health Research (NIHR) del Regne Unit en un moment en què volia desenvolupar noves maneres de presentar una informació tan sensible com són les estadístiques de supervivència de cirurgia cardíaca infantil. La guia es basa en aquest exemple concret, tot i que també inclou d’altres. I presenta una metodologia general aplicable a qualsevol projecte de comunicació científica.

Sense about Science és una organització del Regne Unit que treballa per a incrementar la presència de l'evidència científica en l'opinió pública i en la formulació de polítiques públiques.


PDF  Públic engagement: a practical guide


 

Font: Sense about Science