Fomentar el compromís de la ciutadania i del tercer sector amb la recerca i innovació


Manual que proporciona informació i idees per desenvolupar polítiques i estratègies que fomentin el compromís de la ciutadania i dels actors del tercer sector amb les polítiques de recerca i innovació de la Unió Europea. El document, orientat a responsables polítics, institucions, organismes de recerca i entitats del tercer sector, explica com incorporar la Recerca i la Innovació Responsable (RRI) en les seves polítiques i estratègies. L’objectiu és doble: aconseguir que la recerca i la innovació donin millor resposta a les necessitats reals de la societat, i involucrar i apoderar a actors socials que tradicionalment no han participat en els processos de recerca i innovació.


El manual incideix sobretot en els factors que poden afectar negativament a la ciutadania i a les organitzacions del tercer sector a l’hora d’involucrar-se i participar en els processos de recerca i innovació. I es refereix a aquests factors com a barreres per al compromís social.


A partir d’una investigació i entrevistes realitzades a ciutadans i actors del tercer sector, així com també a investigadors, agències de finançament i responsables polítics de cinc països europeus (Bulgària, Portugal, Regne Unit, Àustria i Alemanya), els autors del document han identificat sis barreres clau que dificulten aquest compromís ciutadà:
 

  • Manca de rellevància. Quan ciutadania i actors del tercer sector consideren que iniciar un procés de compromís no és rellevant per als seus interessos, preocupacions o objectius.
     
  • Manca d’impacte. Quan ciutadania i actors del tercer sector pensen que el seu compromís pot tenir un impacte nul o molt petit en termes polítics i socials.
     
  • Manca de confiança i opinions crítiques per part d’altres. Quan ciutadania i actors del tercer sector desconfien de les intencions dels patrocinadors o organitzadors dels processos de participació o quan tenen visions negatives d’altres participants.
     
  • Manca de coneixements i habilitats. Quan ciutadania i actors del tercer sector pensen que no tenen els coneixements i les habilitats necessàries per involucrar-se en processos o polítiques d’innovació i recerca.
  • Manca de temps i finançament. Quan ciutadania i actors del tercer sector tenen la sensació que no disposen ni del temps ni dels recursos financers necessaris per iniciar aquest compromís.
  • Manca de legitimitat. Quan ciutadania i actors del tercer sector tenen dubtes sobre la legitimitat del procés de participació o de la seva pròpia implicació.


Aquest manual forma part del projecte PROSO (Promoting Societal Engagement in Research and Innovation) finançat pel programa Horizon 2020.



PDF Engaging society for responsible research and innovation. A support tool for promoting engagement of citizens and third sector actors in research and in research and innovation policy



Recerca i Innovació Responsable (RRI)


El concepte RRI (sigles en anglès de Responsible Research and Innovation) va aparèixer fa una dècada però s’ha donat a conèixer més abastament a partir de la seva inclusió en el programa Science with and for Society (Ciència amb i per a la Societat) de la Comissió Europea en el marc de l'estratègia de recerca Horizon 2020.

L’objectiu de l’RRI és fomentar els vincles entre la comunitat científica i la societat; implicar a tots els actors socials (investigadors, responsables polítics, empreses, tercer sector, ciutadania, etc.) perquè treballin conjuntament, i des del principi, al llarg de tots els processos de recerca i innovació, i establir mecanismes de cooperació entre els diferents actors per tal d’adequar els processos de recerca i els seus resultats amb els valors, necessitats i expectatives de la societat.

L’RRI vol aconseguir que investigadors i innovadors tinguin sempre en compte els beneficis públics de la recerca en ciència i tecnologia aplicada. L’RRI aborda sis aspectes clau a tenir en compte en els processos de recerca i innovació: fomentar la participació ciutadana, promoure la igualtat de gènere, millorar l’educació científica formal i no formal, potenciar l’accés obert a la informació científica i impulsar acords de governança entre els diferents grups d’interès i les institucions.



Font: PROSO