Es presenta el Pla Barcelona Ciència

Fa tot just una setmana, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va presentar el Pla Barcelona Ciència, que proposa impulsar l'ecosistema d'investigació i innovació de la ciutat per consolidar la ciutat com a capital europea en investigació i innovació amb l'ajuda de la comunitat científica, empresarial, acadèmica i la ciutadania. Amb el nou pla s'incrementa fins als 2,4 milions d'euros el finançament municipal a projectes de recerca i innovació impulsats per centres de la ciutat i l'àrea metropolitana, un 83% més que en l'actualitat.

El pla es desenvolupa a través de tres eixos estratègics:

Suport municipal a la recerca

01 - Noves línies de finançament a projectes de recerca i innovació impulsats i desenvolupats pels centres de recerca i tecnologia de la ciutat i la seva àrea metropolitana.

02 - Oferta d’habitatges a preus accessibles per a investigadors i investigadores, amb especial èmfasi en el barri de la Marina.

03 - Impuls de projectes urbans que catalitzin les activitats de recerca i la innovació a la ciutat, perquè converteixin de nou el parc de la Ciutadella en la Ciutadella del Coneixement.

Capital europea de la ciència

04 - Creació del Premi Europeu de Ciència Hipàtia, de periodicitat anual.

05 - Constitució d’un consell científic assessor per implicar el talent recercador en el desplegament del Pla Barcelona Ciència.

06 - Impuls i reforç dels programes STEAM i EscoLab, que permeten generar vocacions científiques en escoles i instituts (especialment de nenes i joves) sota el guiatge dels mateixos investigadors i investigadores, i donar visibilitat a les dones investigadores.

07 - Aliança amb el CERN, el Laboratori Europeu de Física de Partícules, per al foment de les arts i la ciència, mitjançant el programa Collide, que permetrà la residència artística combinada al CERN i una fàbrica de creació de Barcelona i desplegarà accions educatives en la interrelació entre ciència i art.

08 - Impuls a espais de reflexió i divulgació de la ciència que facilitin la intervenció activa de la ciutadania, tant des de projectes consolidats (Festival de la Ciència, l’Oficina Ciència Ciutadana) com des de noves iniciatives com és la Biennal Ciutat i Ciència (febrer de 2019).

Laboratori urbà d’innovació

09 - Impuls d’espais d’innovació urbana, com el laboratori d’experimentació i.Lab, a través de la Fundació Bit Habitat, o el reforçament del programa Decidim, que articulin la col·laboració oberta entre la ciutadania, les universitats i els centres de recerca, el teixit productiu i emprenedor i la mateixa administració. I connectar-los amb iniciatives semblants d’altres ciutats internacionals.

10 - Intensificar la connexió entre els equipaments de ciència i recerca i les fires i congressos que se celebren a Barcelona, de manera que esdevinguin un tractor de l’ecosistema innovador de la ciutat.

Podeu consultar i descarregar el Pla Barcelona Ciència aquí.

Així com ampliar la informació amb el dossier de premsa «Barcelona posa en marxa el Pla Barcelona Ciència per esdevenir ciutat de referència i excel·lència científica».