Resum setmanal de premsa

El Gobierno da impulso a la capitalidad científica de Barcelona
El ministro Pedro Duque y el teniente de alcalde Gerardo Pisarello acuerdan acciones para captar proyectos europeos
(La Vanguardia)
Llegir

Ciència de dades, intel·ligència artificial i els futurs del treball

Aquest informe ofereix una revisió de la literatura recent sobre el futur del treball. Es tracta d'una revisió encarregada per The Alan Turing Institute amb la finalitat d'informar sobre l'estratègia de recerca de l'institut amb l'objectiu de promoure la investigació en matèria de ciència de dades i intel·ligència artificial per poder abordar els problemes del món real. L’informe posa en relleu que la naturalesa canviant de l'organització del treball, així com els seus diversos impactes en les societats obliguen a aplicar nous enfocaments de recerca i investigació per comprendre la nova realitat i anar cap a un nou mercat de treball sostenible, equitatiu i just.

Vídeos de les primeres jornades Ciencia en el Parlamento

Ja podeu visionar totes les jornades de Ciencia en el Parlamento (CeeP) celebrades el passat 6 de novembre en el Congrés dels Diputats. La iniciativa, que reivindica la incorporació de l'evidència científica en la presa de decisions polítiques, tal i com ja passa a d'altres països com el Regne Unit, va aconseguir el compromís de la presidenta del Congrés Ana Pastor de crear una oficina d'assessoria científica abans del final de la legislatura. Durant la jornada, els tècnics voluntaris de CeeP van compartir amb els diputats les evidències recollides durant tres mesos en una primera prova pilot.

Enquesta INGSA sobre ús de les evidències científiques en les polítiques públiques

L’INGSA (International Network for Government Science Advice), com a fòrum d’intercanvi, recerca i capacitació en matèria d’assessorament científic governamental, convida a investigadors,  polítics, acadèmies i societats científiques a participar en una breu enquesta sobre els conceptes i metodologies emprades per a la promoció de l’ús de l’evidència científica en la formulació de polítiques públiques. El termini per omplir el formulari (de només 5 minuts) finalitza el proper 21 de desembre.

Aliança per protegir els drets digitals dels ciutadans i ciutadanes

Aquesta setmana s'ha donat a conèixer, en el marc de l’Smart City Expo World Congress, l'Aliança de les ciutats de Barcelona, Nova York i Amsterdam per protegir els drets digitals, una iniciativa conjunta per protegir, promoure i controlar els drets digitals dels ciutadans a escala global. Aquesta coalició de ciutats generarà polítiques, eines i recursos en concordança amb la Carta dels drets humans i els principis per a internet, establerta en el marc del Fòrum de Governança d’Internet de l’ONU.

S'obre la convocatòria dels premis IND+I Science

L'objectiu d'aquests premis és reconèixer, divulgar i fer realitat l'aplicació de la recerca que es fa en les universitats catalanes o per estudiants catalans en universitats estrangeres. Es tracta d’una iniciativa d’IND+I, trobada anual de referència en innovació i indústria a Viladecans, juntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat de Barcelona, en col·laboració amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona, el Pacte Industrial de la Regió Metropolitana de Barcelona i el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona. La data límit per al lliurament de les propostes és el 20 de desembre de 2018.

Informe de seguiment de l’evolució i els beneficis de la Recerca i Innovació Responsable

La Commissió Europea ha publicat l’informe «Monitoring the evolution and benefits of responsible Research and Innovation. The evolution of responsible Research and Innovation: the indicators report» on identifica els indicadors per a l’evolució de la Recerca i Innovació Responsable (RRI) així com els seus beneficis socials, democràtics, econòmics i científics. Aquest estudi és resultat del projecte Monitoring the evolution and benefits of responsible Research and Innovation (MoRRI), que fa un seguiment de l’evolució i els beneficis de la Recerca i Innovació Responsable (RRI) a la Unió Europea en les seves cinc dimensions: igualtat de gènere, educació científica, compromís públic, ètica, i finalment, accés obert.

Enquesta de la Fundación COTEC sobre percepció social de la innovació

La meitat dels espanyols creu que la innovació tecnològica augmenta la desigualtat social i destrueix més ocupació de la que genera, segons dades de la segona edició de la «Encuesta sobre percepción social de la innovación en España», elaborada por la Fundación Cotec i Sigma Dos a partir de 2.402 entrevistes telefòniques. L'anàlisi incorpora un conjunt de 30 preguntes relacionades amb la percepció de la innovació, l'automatització en el mercat de treball i l'impacte de la tecnologia en la vida quotidiana dels ciutadans.

El sentit quàntic IV: Per què?

Podem concebre un esdeveniment que no tingui cap mena de causa, que sigui purament aleatori? El test de Bell demostra que el resultat de la mesura sobre una partícula quàntica aflora en el moment mateix de la mesura, de manera que, abans de la mesura, la realitat no està definida. Aquest és la qüestió que Marta García-Matos aborda en la quarta i última entrega de la seva magnífica sèrie d'articles sobre física quàntica publicats al blog del CCCBLab.

Comença la Setmana de la Ciència a Catalunya 2018

Del 9 al 18 de novembre se celebra la Setmana de la Ciència a Catalunya 2018 (SC’18) que oferirà prop de 400 activitats de divulgació del coneixement científic i tecnològic (xerrades, exposicions, jornades de portes obertes, jocs, tallers científics...) a tot el territori català. La Setmana de la Ciència és una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació amb la col·laboració i el suport de nombroses institucions i entitats del sistema català de recerca i innovació.