Polítiques d’innovació en governs locals

La Cristina Junyent fa referencia en el seu text a l’article de Marçal Farré «Els governs locals: de la innovació a les polítiques informades en l’evidència» que forma part del monogràfic «Polítiques d’innovació en governs locals» publicat a la revista Àmbits de Política i Societat que publica el Col·legi de Politòlegs i Sociòlegs de Catalunya. Us convidem a llegir també aquest monogràfic explora la capacitat d’innovació dels governs locals per fer front als nous reptes, tant locals com globals.

Monogràfic «Polítiques d’innovació en governs locals» publicat a la revista Àmbits de Política i Societat, 04 d’abril de 2016

Arran dels anys de crisi econòmica i social, els governs municipals han vist reduïts els seus recursos i competències, alhora que són sotmesos a més controls. Tot i aquestes limitacions, els governs locals continuen sent els més propers a la ciutadania, i els primers en donar solucions a les noves problemàtiques que han anat sorgint, no només a Catalunya sinó a nivell global.

En el primer article del monogràfic, Leonardo Díaz, identifica aquests nous problemes amb un ‘canvi d’època’, en què els municipis han d’esdevenir un actor central.

En el segon i tercer articles tractem dos dels àmbits on actualment s’estan produint més innovacions: les polítiques de desenvolupament local i les d’inclusió social. Joan Trias aporta una visió transversal sobre la innovació en les polítiques de desenvolupament local a partir d’una recerca i selecció de bones pràctiques en municipis catalans, mentre que Marc Bassols reflexiona en el seu article sobre el repte i l’obligació dels govern locals de repensar noves formes de fer política i d’introduir mesures per generar societats més inclusives després de la crisi.

En el quart i cinquè article fem una aproximació a com impulsar i treure el màxim profit de la innovació. En l’article de Roger Barres s’apunten les condicions i eines necessàries pels governs locals a l’hora de crear un ecosistema propici per a la innovació dins de les mateixes institucions, mentre que Marçal Farré explora com, a través dels mètodes experimentals, podem identificar, replicar i millorar les pràctiques amb més potencial.

Per últim, Benjamin R. Barber, un dels politòlegs més influents del moment i promotor del Parlament Mundial d’Alcaldes (GPM, per les seves sigles en anglès), reflexiona sobre el rol dels governs locals i les ciutats a l’hora de fer front als problemes globals del nostre segle. Concretament ens parla del cas de les ciutats catalanes i ens avança les primeres informacions sobre el Parlament Mundial d’Alcaldes.

Font: Àmbits de Política i Societat