Cloenda de la programació «Després de la fi del món» del CCCB

Últims dies per visitar l’exposició «Després de la fi del món» sobre el present i el futur del canvi climàtic. L’exposició pròpiament dita es podrà visitar a les sales del CCCB fins al proper 1 de maig. El projecte Estació Ciutat que ens ha explicat la Valentina Raffio en el post anterior, ubicat en el passatge Trullàs del districte de Sant Martí, i que es planteja com una extensió espacial i temporal de l’exposició, finalitza també aviat, el 29 d’abril. A patir d’aquesta data els veïns decidiran com gestionen aquest espai. I demà dissabte 14 d'abril, durant tot el dia, se celebrarà al centre cívic de Vil·la Urània, ubicat al districte de Sarrià-Sant Gervasi, la festa de cloenda de la programació «Després de la fi del món» organitzades conjuntament amb la xarxa de Centres Cívics del Barcelona i les Biblioteques de Barcelona. Un cicle d’activitats que ha servit per reflexionar, des de diferents vessants, sobre els efectes, conseqüències i oportunitats que el procés de canvi climàtic pot tenir sobre el nostre planeta i la nostra societat.

Aprofitem la cloenda imminent de la programació d’activitats al voltant d’aquesta exposició sobre el canvi climàtic per recomanar-vos que recupereu i llegiu, en la mesura que pugeu i, si encara no ho heu fet, els articles sobre Ciència i Planeta publicats durant aquests últims mesos al blog del CCCB Lab, el laboratori d'investigació i innovació en cultura del CCCB.

Una col·lecció de textos que aborden la ciència des d’una concepció oberta, lluny de la divisió estanca entre lletres i ciències i que busquen connexions entre disciplines. I que es plantegen com es dibuixa el món del futur i que afronten el canvi climàtic com un repte que ens obliga a repensar-nos com a societat. Són els següents:

Ciència

El sentit quàntic
La física quàntica planteja la necessitat de l’humor absurd per donar sentit al món: del G. K. Chesterton més agut al Douglas Adams més inquisitiu
Marta García-Matos

El sentit quàntic (II): Paradoxes
En la història de la física quàntica hi ha tres tipus de paradoxes: les que desafien la física clàssica; les que desafien la intuïció i el sentit comú, i les que desafien la mateixa física quàntica.
Marta García-Matos

Ciència amb consciència: per una cultura plural
Jordi Mir Garcia, Salvador López Arnal
La tercera cultura, habitada pel millor coneixement científic, humanístic i artístic, element clau en l’obra de Francisco Fernández Buey

CERN: divulgació científica sense fronteres
Com l’Uruguai va aconseguir escurçar distàncies amb la recerca de física de partícules de primer nivell
Delma Rodríguez

Ciència, emoció, comunicació!
Per comunicar la ciència de manera efectiva més enllà de la presentació de dades cal connectar-la amb l’emoció i el relat
Guillermo Orts-Gil

Els nostres monstres
Els nous materials, apareguts a partir de l’activitat humana, ens fan repensar la distinció entre el que és natural i el que és artificial
Roc Jiménez de Cisneros

Podeu recuperar més articles de la secció Ciència.

Planeta

ODA al Futur: obrador d’activismes sobre el canvi climàtic
Com podem repensar les lluites mediambientals a través de la dramatúrgia del cos, el disseny, l’escriptura assagística i l’activisme socioambiental
ODA al futur

Construint el futur energètic als confins de l’illa
Diari de la instal·lació de la Newton Machine a la illa d’Eday (Escòcia), un projecte que desafia la cultura energètica des de la participació ciutadana
Laura Watts

El canvi climàtic des d’una perspectiva de gènere
Les dones es compten entre les principals afectades pel canvi climàtic, però són minoria en els òrgans de presa de decisions polítiques.
Sandra González

Agroecologia: una visió holística del sistema alimentari
Marta Guadalupe Rivera Ferre
A diferència dels sistemes industrials, per a l’agroecologia tot es relaciona: des del cultiu de la terra fins a la manera de preparar aliments.

El Ministre del Futur
Timothy Morton
Timothy Morton representa els hereus del planeta, humans i no humans, l’existència dels quals vindrà determinada pel que fem i com pensem a partir d'ara

Optimisme enfadat en un món submergit: una conversa amb Kim Stanley Robinson
Reflexions des de la ciència-ficció sobre els escenaris que planteja el canvi climàtic i reivindicació de la imaginació per trobar-hi solucions reals
José Luis de Vicente

Podeu recuperar més articles de la secció Planeta.

També podeu recuperar textos a les seccions Comú, Tecnologia, Cultura, Educació, Narratives

Font: CCCB