Arrenca Ciència Ciutadana en Acció, per incorporar els ciutadans en els processos científics

L’Espai Francesca Bonnemaison ha acollit el 4 d’octubre la presentació a les biblioteques de Ciència Ciutadana en Acció, un dels tres projectes d’innovació social, juntament amb Ateneu de Dades i Read-On, que enguany fa realitat el programa BiblioLab, liderat per la Diputació de Barcelona.

El programa BiblioLab proposa “un canvi sistèmic de les biblioteques tot preservant la seva essència, és a dir, el foment de la lectura, la cohesió social i l’accés al coneixement”, ha definit la gerent de Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona, Marta Cano, durant la presentació. Dins d’aquesta voluntat de canviar les maneres de fer de les biblioteques preservant el que són, el BiblioLab ha desenvolupat tres estratègies: un catàleg d’activitats a les biblioteques, un programa de subvencions a les entitats locals que treballen en innovació social i la posada en marxa de tres projectes d’innovació local.

Josep Perelló, Grup OpenSystems de la Universitat de Barcelona, durant la presentació

En aquesta darrera estratègia s’emmarca la sessió de presentació de Ciència Ciutadana en Acció, duta a terme pel grup interdisciplinari OpenSystems de la Universitat de Barcelona. Es tracta d’un grup de recerca que se centra en les arts i la participació del públic com a elements fonamentals a l’hora de fer ciència. El seu màxim responsable, Josep Perelló, ha subratllat que la ciència ciutadana, cada cop amb més reconeixement en l’àmbit internacional,  “permet que la ciència deixi de ser patrimoni exclusiu de l’expert i entén que tots els ciutadans poden aportar-hi valor”.

Després d’aquesta sessió, els municipis interessats en incorporar-se al projecte podran participar en un Laboratori de projectes de ciència ciutadana, que ha de capacitar els professionals de les biblioteques per dur a terme aquest tipus d’iniciatives, i en la proposta Ciència i acció ciutadana, que permetrà la cocreació d’experiments a l’espai públic de tres municipis participants. Amb aquestes iniciatives es vol posar les biblioteques al centre del procés de creació i potenciar el rol de facilitadors dels bibliotecaris, entre altres objectius.

Marta Cano, ferent de Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona, durant la presentació

Més informació Bibliolab.

Font: Gerència de Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona