Polítiques municipals verdes i desigualtat social

L'informe «Municipal policy trends and strategies for greening in Europe, Canada and United States (1990-2016)» examina les trajectòries de política ecològica urbana de 50 ciutats d’Europa, Canadà i els EUA durant els últims 25 anys. L’estudi identifica les principals tendències i estratègies utilitzades i classifica les ciutats a partir de criteris clau com posar l’accent en la salut o en l’accés equitatiu.

Elaborat recentment per un grup d'investigadors de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la UAB, l’informe revela que en moltes ocasions les estratègies de reverdiment de les ciutats està profundament lligat amb el seu desenvolupament econòmic i la seva capacitat per competir i atreure noves inversions, treballadors qualificats i recursos de desenvolupament local. Aquesta estratègica ecològica en moltes ocasions ha convertit aquestes barris verds en espais més inaccessibles per als col·lectius més vulnerables.

A partir de proporcionar una panoràmica clara de processos com el de gentrificació, la investigació té per objectiu orientar cap a una nova direcció de la sostenibilitat urbana on l'equitat social estigui al centre de la planificació i es generin comunitats verdes, saludables i equitatives.

A ciutats com San Francisco, Zuric o Boston s’han produït processos de gentrificació verda pels quals la població d’un barri de classe mitjana-baixa o baixa es veu desplaçada per nous habitants amb major poder adquisitiu.

Altres ciutats com Nantes sí han tingut en compte la igualtat i l’assequibilitat en les seves polítiques verdes urbanes. I es comprova com aquest fet garanteix  l’accessibilitat de tota la població a aquests espais verds. L’estudi ressalta els esforços de ciutats com Barcelona i València per millorar l’accés als espais públics verds.

L’informe és una publicació del Barcelona Lab for Environmental Justice and Sustainability (BCNUEJ) en col·laboració amb la xarxa de ciutats ICLEI-Local Governments for Sustainability, i forma part de la primera fase del projecte més ampli GreenLULUs, finançat pel Consell Europeu de Recerca (ERC), que investiga fins a quin punt les ciutats verdes són també socialment equitatives.

PDF «Municipal policy trends and strategies for greening in Europe, Canada and United States (1990-2016)»

Font: ICTA-UAB